Prečo skontrolovať, ako vaše auto prežilo leto

Datum: 05.09.2022

Sezónne poruchy sú väčšinou spojené so zimou – nízke teploty a sťažené podmienky na cestách skutočne nešetria vozidlo. 

Prečo skontrolovať, ako vaše auto prežilo leto

Existujú nejaké typické letné poruchy? Áno! Po horúcich mesiacoch sa oplatí auto prezrieť, pretože skryté problémy sa s príchodom chladného počasia len zhoršia. Pre takúto kontrolu auta sme zostavili kontrolný zoznam.

Dno: piesok a morská soľ

Ak ste niekedy v lete šli autom k moru, pravdepodobne ste si so sebou vzali „častice pláže“ - zrnká slaného piesku alebo kamienkov. Zanášajú sa do najskrytejších kútov karosérie a pomaly ju korodujú. Efekt je rovnaký ako pri žieravej zmesi piesku a soli, ktorou sa v zime sypú cesty.

Záchrana pred agresívnou morskou soľou je jedna: dôkladné umytie. Ale aj keď navštevujete umývarku áut trikrát týždenne, ešte sa neradujte. Vo väčšine autoumyvární nie je v štandardnej službe zahrnuté samostatné umývanie podvozku! Umyjú karosériu a koberčeky, povysávajú a utierajú interiér handrou, no čo sa deje pod autom nikoho nezaujíma. A je málo miest, kde môžu kvalitne umyť dno, pretože na to musíte zdvihnúť auto na výťah.

Koncom leta treba takúto autoumývarku nájsť a navštíviť. Potom na jar nosníky a prahy karosérie nezačnú „kvitnúť“ hrdzou.

Motorový priestor a filtre: prach

Pri letných cestách nie je nezvyčajné jazdiť po poľných cestách. Ich stálym spoločníkom je všade víriaci prach. A vôbec, suchý letný vzduch prináša viac prachu aj v meste. A ten sa usadí pod kapotou s veľkým nadšením.

Špinavý motor je zlý nielen po estetickej stránke. Prach preniká do netesných jednotiek, zhoršuje odvod tepla, spôsobuje lokálne prehrievanie a usadzuje sa vo vzduchových potrubiach. A samotné auto to nasáva a upcháva vzduchové a kabínové filtre.

S príchodom jesene sa oplatí začať generálne čistenie pod kapotou - umyte motor a celý motorový priestor; tiež by bolo rozumné vyčistiť klimatizáciu. A, samozrejme, určite treba vymeniť vzduchové a kabínové filtre za nové.

Motor: umývanie chladiča

Najčastejším letným problémom motoristov je prehrievanie. A najčastejšou príčinou sú špinavé chladiče. Sú upchaté nielen prachom: v lete mriežky chladičov „zbierajú“ veľa hmyzu a do úzkeho priestoru medzi radiátormi sa dostáva aj peľ či topoľové chumáče. Prehrievanie motora je potom bežná vec.

V mnohých autách je olej z prevodovky chladený v spodnej časti chladiča (tam sa zvyčajne zhromažďujú topoľové chumáče). V aute akékoľvek prehriatie spôsobí nákladnú opravu.

Čelné sklo: praskliny

Ak ste celé leto nezachytili čelným sklom ani jeden kamienok, máte šťastie! Bohužiaľ, takéto „bombardovanie“ sa už dávno stalo na našich cestách štandardom, najmä pri vysokých rýchlostiach mimo mesta.

Všetky defekty čelného skla musia byť pred chladným počasím „vyliečené“. Na jeseň, so začiatkom používania kúrenia v kabíne, môže v dôsledku kolísania teploty začať priamo pred našimi očami rásť malá pavučina, ktorá vyzerala celkom neškodne no začne vysielať obrovské „lúče“ prasklín do všetkých strán. Ak nemáte čas na opravu „v zárodku“, budete neskôr musieť vymeniť sklo.

Podvozok: komplexná kontrola

Tradične sa cestné práce na Slovensku vykonávajú najmä v lete. A najčastejšie sú dosť zdĺhavé. Počas letných mesiacov ste pravdepodobne viackrát vleteli do hlbokých dier, nečakane ste sa ocitli v oblastiach s odstráneným asfaltom a čelili ďalším prekvapeniam na cestnej komunikácii.

Výsledkom sú namáhané tlmiče, roztrhané puzdrá stabilizátora, zlomené silentbloky a guľové čapy. Všetky tieto problémy je najlepšie identifikovať a odstrániť vopred, skôr ako sa objaví zjavné klepanie a škrípanie.

Čítané: 307 x