Je horšie podhustenie alebo prehustenie pneumatík?

Datum: 08.09.2023

Tlak v pneumatikách je jedným z určujúcich parametrov pre bezpečnú jazdu. Tlak vplýva aj na životnosť pneumatík a na spotrebu paliva.

Je horšie podhustenie alebo prehustenie pneumatík?

Neudržiavaním správneho tlaku dochádza k podhusteniu alebo prehusteniu pneumatík. Ktorý stav pneumatík je viac rizikový?

Ako často merať tlak v pneumatikách

Majitelia starších vozidiel by mali tlak v pneumatikách kontrolovať dva razy do mesiaca. Zájdite na pumpu a pneumatiky skontrolujte. Pozor však na to, že tlak by sa mal merať po vychladnutí gúm. Preto je ideálne, keď kúpite manometer a tlak zmeriate na parkovisku či v garáži. Novšie vozidlá majú v pneumatikách snímač tlaku pneumatík, ktorý tlak kontroluje počas celej jazdy. O senzory je nutné sa starať, aby nevykazovali chyba. Dôležitá je tiež ich kalibrácia po prezutí pneumatík.

Dokonca aj do starších vozidiel je možné namontovať merače tlaku dodatočne. Na výber máte priamy a nepriamy merač tlaku pneumatík. Priamy systém merania je presnejší a komfortnejší pre motoristu. Nepriame meranie vykazuje zmeny tlaku na základe vibrácie a otáčavosť kolies.

Prehustené pneumatiky

Veľa šoférov pneumatiky nafúka viac ako sú povolené limity s úmyslom znížiť valivý odpor a spotrebu vozidla. Toto jednanie je nebezpečné a môže vyjsť draho i keď máte na kolesách lacné pneumatiky. Príliš nafúknuté pneumatiky sa rýchlo ojazdia v stredovej časti behúňa. Vysoký tlak môže spôsobiť pretáčavosť kolies a rizikom je tiež dlhšia brzdná dráha. Prehustené pneumatiky horšie znášajú nárazy, čím môže prísť k pretrhnutiu plášťa.

Podhustené pneumatiky

Podhustené pneumatiky sa rýchlo ojazdia po stranách behúňa. Vozidlo je vplyvom mäkkých pneumatík horšie ovládateľné. Tento stav pocítite hlavne pri vyššej rýchlosti a v zákrutách. Brzdná dráha podhustených pneumatík sa predlžuje o niekoľko metrov. Značne viditeľná je tiež zvýšená spotreba automobilu.

Iné riziká nesprávneho tlaku

Okrem všetkých uvedených rizík môže viesť nesprávny tlak v pneumatikách k suchej hnilobe. Ide o stav, ktorý je časom viditeľný voľný okom. Na pneumatike sa spravia pavučinové mapy, praskliny a vyduté miesta. Pneumatiky sú suché, čím sa zníži ich pružnosť, otáčavosť a priľnavosť na vozovku.

Zhrnutie: Prehustenie i podhustenie pneumatík sú rovnako rizikové faktory. Podceňovať kontrolu tlaku vedie k rýchlej degradácii pneumatík a zhoršenému ovládaniu vozidla. Všímajte si označenie pneumatík a predpísané hodnoty tlaku, aby ste predĺžili ich životnosť a predišli havárii.

 

Čítané: 377 x