„Nepotopiteľná“ loď sa potopila. Išlo o náhodu alebo zámer?

Datum: 18.07.2022

Titanic snáď netreba nikomu predstavovať. V tom čase najväčší parník sveta mal za úlohu prepravovať cestujúcich a poštu z Európy do Severnej Ameriky.

„Nepotopiteľná“ loď sa potopila

Loď mohla prevážať až 2600 cestujúcich a 899 členov posádky. No stroskotala už na svojej prvej plavbe. „Nepotopiteľná“ loď klesla ku dnu. Potopila sa presne 15. apríla 1912 o 02:20. Ako je to vôbec možné? Jednou z teórií je aj poistná udalosť.

Základom tejto teórie je fakt, že 11. septembra 1911 sa Olympic, sesterská loď Titanicu, zrazila v prístave s vojenským krížnikom HMS Hawke, čoho výsledkom bola 12 metrová diera v trupe Olympicu a jeho dočasné vyradenie z prevádzky. V tej dobe dostavovaný Titanic musel urobiť miesto v lodenici pre Olympic kvôli opravám. Súd v tomto rozhodol v neprospech White Star Line, takže opravy a ušlý zisk Olympicu nemohli byť preplatené z poisťovne.

Zrodil sa teda nápad. Olympic v prístave prerobiť na Titanic, poslať ho na dohodnuté súradnice, v okolí ktorých sa mali pohybovať záchranné lode a smutnú zrážku s ľadovcom potom vykázať poisťovni a z toho zaplatiť náklady. Titanic najskôr nechcel nikto poistiť, no nakoniec ústav Lloyd's súhlasil s poistením. Potom parník poslali na dohodnuté súradnice, s tým, že v prípade katastrofy ho nikto z hĺbky takmer 4 tisíc metrov aj tak vyťahovať nebude. V tej dobe na to nebola technika. Celý plán ale pravdepodobne stroskotal kvôli chybne ohlásenej polohe Titanicu a záchranné lode tak zamierili nesprávnym smerom.

Loď vtedy stála necelých 8 miliónov dolárov. Dokopy aj s majetkom cestujúcich vznikla škoda skoro 10 miliónov dolárov. Nehovoriac o stratách na životoch, ktoré už nikto nevynahradí. Samotná loď bola poistená na 1 milión libier. Po všetkých škodách a plneniach bolo z poisťovní vyplatených dokopy približne 10 miliónov dolárov. To je v cenách z roku 1912. Dnes by to bolo niečo viac ako 200 miliónov dolárov. Paradoxom je fakt, že výdavky na výrobu filmu Titanic s Kate Winslet a Leonardom di Capriom boli nákladnejšie ako náklady na stavbu skutočnej lode.

Toto sú ďalšie fakty, ktoré sú až desivo náhodné:

  • Deň pred zrážkou s ľadovcom sa mala konať skúška rýchlosti spúšťania člnov. Zrušili ju.
  • Titanic dostal 6 varovaní pred ľadovcami, no ku kapitánovi sa nedostali všetky.
  • Ak by príkaz na zmenu kurzu vydali čo i len o 30 sekúnd skôr, k tragédii by nikdy nedošlo.
  • Ak by sa Titanic ľadovcu nepokúšal vyhnúť, nemusela sa loď potopiť vôbec. Ľadovec bol vraj dosť mäkký na to, aby sa rozpadol alebo aby poškodil loď len mierne. Titanic by zostal na hladine a dočkal by sa záchrany.

Titanic vraj znova vypláva

Spoločnosť The Blue Star Line plánovala plavbu luxusnej lode Titanic II. Moderný Titanic by mal byť vernou kópiou pôvodnej lode a bude sa plaviť po rovnakej trase. Spoločnosť svojim potenciálnym pasažierom sľubuje bezpečnosť a dostatok záchranných člnov. Titanic II by mal vyplávať už tento rok. Lístok do prvej triedy by mal stáť v prepočte približne 90 – 100 tisíc €. Keby ste sa chceli pozrieť do tretej triedy, zaplatili by ste za lístok približne 300 – 700 €. Niektorí sú však za lístok ochotní zaplatiť aj milión dolárov.

 

 

 

 

Čítané: 135 x